Μετά τη ΔΕΗ, συρρίκνωση της ΔΕΠΑ ζητούν οι δανειστές

Δημοσίευση: 11:22 π.μ. | 14/11/16

Share:

meta-th-deh-syrriknwsh-ths-depa-zhtoun-oi-daneistes

Στο επίκεντρο ισχυρών πιέσεων που διακυβεύουν το μέλλον και το ρόλο της, κυρίως όμως δημιουργούν κινδύνους για την περαιτέρω διεύρυνση της χρήσης αερίου στη χώρα μας, φαίνεται ότι βρίσκεται η ΔΕΠΑ κατά την τρέχουσα δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος

Συγκεκριμένα, μετά την αύξηση των ποσοτήτων αερίου που είναι πλέον υποχρεωμένη η ΔΕΠΑ να δημοπρατεί σε χαμηλές τιμές, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές (και κυρίως ο εκπρόσωπος της Κομισιόν για τα ενεργειακά Κάρλος Βιβιάνι) εγείρουν ζήτημα σε σχέση με τη συμμετοχή της στο σκέλος της εμπορίας αερίου στα αστικά δίκτυα. Πρακτικά ζητούν, κατά το διαχωρισμό των δραστηριοτήτων διανομής και εμπορίας των τριών υφιστάμενων ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας), διαχωρισμό που θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά από 1ης Ιανουαρίου 2017, η ΔΕΠΑ να εγκαταλείψει, και μάλιστα χωρίς αποζημίωση, το ποσοστό 51% που δικαιούται, ως μέτοχος των ΕΠΑ, στην εμπορία και να μείνει μόνον με το ανάλογο ποσοστό στη δραστηριότητα της διανομής.

Σήμερα, ως γνωστόν, η ΔΕΠΑ είναι μέτοχος κατά 51% των τριών ΕΠΑ, Ατττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, που θα «σπάσουν» σε Εταιρίες Παροχής Αερίου, που θα ασκούν μόνον την εμπορία, και σε Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ), με αποκλειστικό αντικείμενο τη διαχείριση των δικτύων.

Συνεταίροι της ΔΕΠΑ, έχοντας όμως και το management, στις σημερινές ΕΠΑ είναι η Shell στην Αττική και η ιταλική ΕΝΙ στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά τις προηγούμενες επαφές που είχαν οι επιτελείς του ΥΠΕΝ με τους εκπροσώπους του κουαρτέτου, ο κ. Βιβιάνι είχε κάνει αναφορά στην ανάγκη απόσυρσης της ΔΕΠΑ από την εμπορία των ΕΠΑ, ως μέτρο για την ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς, χωρίς όμως η πρόταση αυτή να πάρει επίσημη μορφή, χωρίς δηλαδή να εγγραφεί στην ατζέντα ως ένα νέο προαπαιτούμενο. Παρόλα αυτά στην κυβέρνηση φοβούνται ότι στη φάση των διαπραγματεύσεων που ξεκινάει σήμερα οι πιέσεις προς την κατεύθυνση αυτή θα είναι ισχυρές.

Τα νομικού τύπου προβλήματα σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι μεγάλα (μια δημόσια εταιρεία θα εμφανίζεται να αποποιείται περιουσιακά στοιχεία της χωρίς αποζημίωση), ωστόσο ακόμα σοβαρότερες εκτιμάται ότι θα είναι οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη του δικτύου αερίου στις περιοχές της χώρας που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση στο αέριο, αλλά και στο ρόλο που φιλοδοξεί να διαδραματίσει η χώρα, μέσω της ΔΕΠΑ, στα διεθνή projects μεταφοράς αερίου.

Πρέπει να σημειωθεί ότι, ούτως ή άλλως, πέραν των ΕΠΑ, η ΔΕΠΑ είναι υποχρεωμένη και η ίδια να διαχωρίσει απολύτως, σε διοικητικό και λειτουργικό επίπεδο, τη δραστηριότητα της διανομής και της εμπορίας. Η ΔΕΠΑ ως εταιρεία θα ασκεί την εμπορία φυσικού αερίου, θα συνάπτει τις διεθνείς συμβάσεις προμήθειας κλπ και θα δημιουργηθεί μια θυγατρική 100% που θα ασκεί την δραστηριότητα της Διανομής. Σε αυτήν θα ανήκουν  τα νέα αστικά δίκτυα που πιθανόν θα κατασκευαστούν στην περιφέρεια (Χαλκίδα, Λαμία, Θήβα- Λειβαδιά κλπ), καθώς και τα μερίδια συμμετοχής- το 51%- των τριών νέων ΕΔΑ σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία.

Είναι ένα σχήμα που εφαρμόστηκε και όταν διαχωρίστηκε ο ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τον ΑΔΜΗΕ που είναι μεν 100% θυγατρική της ΔΕΗ αλλά είναι απολύτως ανεξάρτητος. Σε αυτά τα σχήματα η μητρική δεν έχει λόγο ούτε κάν στην επιλογή της διοίκησης της θυγατρικής της.

Διαβάστε Ακόμα

Share:

Σχόλια Αναγνωστών

Ροή Ειδήσεων