NEWS ALERT

Λ. Κρέτσος: «Γιατί όχι η δημιουργία ενός Εθνικού Συμβουλίου και για τον Τύπο;»

Δημοσίευση: 3:19 μ.μ. | 7/10/17

Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης εμφανίστηκε θετικός στη δημιουργία ενός αντίστοιχου ΕΣΡ για τον ελληνικό Τύπο, ξεκαθαρίζοντας πάντως πως «η Πολιτεία δεν μπορεί και δεν πρέπει να παρέμβει επί του περιεχομένου»

Ο κ. Κρέτσος, εξέφρασε την ικανοποίησή του ως προς τις εξελίξεις με τις τηλεοπτικές άδειες «γιατί ένα χρόνιο ζήτημα φαίνεται ότι οδεύει προς το τέλος και ελπίζουμε να δοθούν και οι 7 άδειες, να είναι πολλοί οι υποψήφιοι και επομένως το τίμημα και τα χρήματα που θα πάρει το ελληνικό Δημόσιο».

Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας, προανήγγειλε στη συνέχεια πως μέχρι το τέλος του 2018 το ψηφιακό ραδιόφωνο θα έχει μπει δυναμικά στη ζωή των Ελλήνων με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδοτήσεων, ενώ έδωσε εξηγήσεις και απαντήσεις αναφορικά στους σκοπούς που εξυπηρετούν τόσο η δημιουργία του Μητρώου ιστοσελίδων, αλλά και η ειδική σήμανση γραμμικού κώδικα (barcodes).

Στο τέλος, ο Λευτέρης Κρέτσος αναφέρθηκε στα θεσμοθετημένα κίνητρα για την επιδότηση οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα πλέον που θα την τοποθετήσουν ανάμεσα στις «film friendly» χώρες στο εγγύς μέλλον. «Το καλύτερο κινηματογραφικό πλατό του κόσμου είναι η Ελλάδα, αλλά ήταν και η χώρα που δεν είχε να δώσει ένα κίνητρο στους κινηματογραφικούς παραγωγούς,» δήλωσε σχετικά ο γγ Επικοινωνίας και Ενημέρωσης.

Εμπρηστικά πρωτοσέλιδα, σεξιστικοί πηχυαίοι τίτλοι επιλέγονται όλο και πιο συχνά από μερίδα των αθλητικών εφημερίδων. Θεωρείτε ανάγκη τη δημιουργία ενός αντίστοιχου ΕΣΡ για τον Τύπο εν γένει ή όχι;

«Η Πολιτεία δεν μπορεί να παρέμβει επί του περιεχομένου. Αρμόδιο επί του περιεχομένου όσον αφορά τα ραδιοτηλεοπτικά είναι η ανεξάρτητη Αρχή του ΕΣΡ, η οποία είναι προϊόν της κοινοβουλευτικής συναίνεσης και πρέπει να διατηρεί ένα βαθμό ανεξαρτησίας. Θα μπορούσαμε να σκεφτούμε αντίστοιχους θεσμούς και ρυθμίσεις, δηλαδή ένα αντίστοιχο ΕΣΡ, ένα συνήγορο αν θέλετε του Πολίτη για το διαδίκτυο και βέβαια και για τον Τύπο. Υπάρχουν πρωτοσέλιδα, τα οποία πράγματι προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, προάγουν τον σεξισμό και προτρέπουν τον κόσμο σε βία».

Νομικά υπάρχει η δυνατότητα ενός θεσμικού πλαισίου που θα το επιτρέπει, με δεδομένη την κατοχυρωμένη ελευθερία του Τύπου σε διεθνές και εθνικό επίπεδο;

«Αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε με την κ. Γιαννακάκη ένα νομοσχέδιο, όσον αφορά τα Κοινωνικά Μέσα Δικτύωσης και βασική αφετηρία της συζήτησης είναι αν τα Κοινωνικά Μέσα Δικτύωσης συνιστούν δημόσιο χώρο ή όχι. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχει κινητικότητα και πιστεύουμε ότι θα εισέλθουμε στη Βουλή με ένα νομοσχέδιο, το οποίο βοηθά στην αποτροπή ψευδών ειδήσεων και την προτροπή βίας».

Επομένως είστε σύμφωνος με ένα αντίστοιχο ΕΣΡ για τον Τύπο, αλλά από τη στιγμή που η Πολιτεία δεν μπορεί να επέμβει, ποιος μπορεί;

«Νομίζω ότι δεν θα ήταν άσχημη ιδέα. Θετικό και πολύ σημαντικό θα ήταν να υπάρξουν πρωτοβουλίες από τους αρμόδιους φορείς και δρώντες στο χώρο. Και από τους συνδικαλιστικούς φορείς των δημοσιογράφων και από τις εκδόσεις εκδοτών, και στον παραδοσιακό Τύπο και στο διαδίκτυο. Να υπάρξει μία τάση αυτορρύθμισής κι ένας Ombudsman ή ένα ΕΣΡ που θα μπορεί να συνεργάζεται μαζί τους για την αποτροπή τέτοιων φαινομένων».

Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες για τη μετατροπή του ραδιοφώνου σε ψηφιακό στην Ελλάδα;

«Μέχρι το τέλος του 2017 θα έχουμε ολοκληρώσει τον ψηφιακό χάρτη συχνοτήτων και τη νομοθεσία που διέπει την αδειοδότηση του ψηφιακού ραδιοφώνου στην Ελλάδα. Είναι ένα μεγάλο βήμα. Έχει συζητηθεί και με την Τρόικα. Κυρίως, η Τρόικα και ο ΟΟΣΑ, τα ΜΜΕ είναι στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, απορούν πως γίνεται να υφίστανται ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι οποίοι λειτουργούν χωρίς άδεια. Το θέλουμε κι εμείς το ψηφιακό ραδιόφωνο γιατί είναι θέμα ασφάλειας όσον αφορά τις πτήσεις και τις παρεμβολές. Είναι θέμα προάσπισης της υγείας των κατοίκων που είναι κοντά σε κεραίες με υψηλή ακτινοβολία και πομπούς και είναι οικολογικό μέτρο. Είναι πάνω απ’ όλα αναπτυξιακό μέτρο καθώς δημιουργεί εθνικής εμβέλειας ραδιόφωνα, αυξάνεται ο αριθμό αυτών, ενώ δίνεται η τεχνολογική δυνατότητα καλύτερης ευκρίνειας. Πρόκειται δηλαδή για ένα καλύτερο προϊόν ακρόασης. Σίγουρα θα έχει και θετικές επιδράσεις στην απασχόληση. Θα ακολουθηθεί, βέβαια ένας διαγωνισμός από την ΕΙΤ για τον ψηφιακό πάροχο δικτύου και βέβαια στο τέλος θα έρθει το ΕΣΡ να δώσει τις άδειες. Πιστεύουμε ότι οι άδειες θα έχουν δοθεί μέχρι το τέλος του 2018».

Ποια θεωρείτε πως είναι τα οφέλη τις αδειοδότησης μέσω διαγωνισμού/δημοπράτησης;

«Ο διαγωνισμός φέρνει κανόνες. Κάθε ένας που παίρνει μία άδεια την παίρνει με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις και βέβαια με ένα συγκεκριμένο χρηματικό αντίτιμο. Επειδή κάθε ένας προσπαθεί να προστατεύσει και αγαπά τις επενδύσεις του, αυτό σημαίνει ότι αλλάζει, εκσυγχρονίζεται το επιχειρηματικό πρότυπο και ακολουθεί κάποιους βασικούς κανόνες. Είναι πολύ σημαντικό το θέμα του διαγωνισμού και για λόγους ευνομίας μεταξύ των πολιτών, να ακολουθούν όλοι το ίδιο δικαιϊκό σύστημα, αλλά και για την προστασία της απασχόλησης. Στο θέμα του φάσματος επειδή είναι σπάνιος πολύτιμος πόρος, ένα ακριβό οικόπεδο του Δημοσίου, προβλέπεται και ελάχιστος αριθμός εργαζομένων. Η μορφή αδειοδότησης με δημοπράτηση είναι επίσης ένας ασφαλής δρόμος γιατί η δημοπράτηση διεθνώς και στη βιβλιογραφία έχει αποδειχθεί ότι κάνει ένα μαγικό πράγμα, δηλαδή κάνει την ίδια την αγορά να αποτιμήσει την αξία της άδειας και δεν είναι μια απόφαση αυθαίρετη που επιδέχεται αμφισβήτησης».

Και ως προς το φλέγον θέμα των τηλεοπτικών αδειών; Ποιες είναι οι εξελίξεις;

«Το ΕΣΡ θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία τον Ιανουάριο. Αναμένουμε την προκήρυξη του διαγωνισμού από το ΕΣΡ. Είμαστε προφανώς ικανοποιημένοι γιατί ένα χρόνιο ζήτημα φαίνεται ότι οδεύει προς το τέλος και ελπίζουμε να δοθούν και οι 7 άδειες και να είναι πολλοί οι υποψήφιοι και το τίμημα και τα χρήματα που θα πάρει το ελληνικό Δημόσιο».

Το Μητρώο ιστοσελίδων με παροχή λογισμικού εντοπισμού είναι δικό σας έργο. Ποιες ανάγκες έρχεται να καλύψει;

«Όσον αφορά στο Μητρώο, πρόκειται για εθελοντική εγγραφή. Αυτό που κάναμε είναι η πρώτη απόπειρα καταγραφής διαδικτυακών Μέσων Ενημέρωσης. Είναι ένα μέτρο διαφάνειας γιατί έχει δύο βασικούς κανόνες η εγγραφή: δηλαδή να μας πει σε ποιον ανήκει αυτή η επιχείρηση και να μας πει πόσους εργαζόμενους έχει. Είναι θετικό βήμα και βέβαια εμείς δίνουμε μια δυνατότητα παροχής λογισμικού που εντοπίζει τη λογοκλοπή, δηλαδή το ποιος σου κλέβει το περιεχόμενο. Η λογοκλοπή τι είναι; Είναι αθέμιτος ανταγωνισμός, αθέμιτος πλουτισμός και βέβαια είναι περιορισμός των θέσεων εργασίας».

Έχουν δίκιο όσοι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων ανησυχούν πως απώτερος στόχος σας είναι να τους ελέγξετε αν τηρούν τις εργασιακές σχέσεις;

«Δεν έχουν κανένα δίκιο. Καταλαβαίνω, βέβαια ότι όσοι τα λένε έχουν κάτι να κρύψουν. Όποιος έχει μία επιχείρηση και εργαζόμενους στο χώρο του διαδικτύου και δεν παραβιάζει βασικούς κανόνες δεοντολογίας, όπως η λογοκλοπή δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο και κίνδυνο να μη γραφτεί στο Μητρώο. Ίσα ίσα που το Μητρώο του δίνει πρόσβαση στην κρατική διαφήμιση, του δίνει το λογισμικό εντοπισμού λογοκλοπής και του δίνει και την πιστοποίηση ότι είναι ένα ποιοτικό Μέσο λειτουργίας στο διαδίκτυο».

Σε τι στάδιο βρίσκεστε με την προώθηση της ειδικής σήμανσης γραμμικού κώδικα (barcodes) στα έντυπα;

«Έχουμε στείλει τα χαρτιά προκειμένου να ενταχθεί το έργο. Είναι ένα έργο ΕΣΠΑ. Μιλάμε για τουλάχιστον 9 χιλιάδες σημεία λιανικής πώλησης σε όλη την Ελλάδα, όσον αφορά στις εφημερίδες και τα έντυπα. Το barcode ουσιαστικά τι θα κάνει; Είναι ένα σύστημα που παρακολουθεί όλη τη σφαίρα της κυκλοφορίας του εντύπου (logistic system, track and trade system) και δίνει πίσω στην αγορά αξιόπιστες καθαρές μετρήσεις και στους διαφημιζόμενους και στους διαφημιστές και στους ιδιοκτήτες των εντύπων. Αυτό είναι η οικονομική, αν θέλετε, πλευρά, ότι βοηθά δηλαδή τον ανταγωνισμό, τον υγιή ανταγωνισμό, αλλά υπάρχει και η πιο ουσιαστική πολιτική πλευρά του θέματος: ότι με αυτόν τον τρόπο δεν νοθεύεται ο ανταγωνισμός, δεν χειραγωγείται το που θα πηγαίνει η διαφήμιση και επομένως δεν θα νοθεύεται και η δημοκρατία και η ενημέρωση, με την ευρύτερη έννοια του όρου. Είναι ένα σημαντικό βήμα, σύνθετο πρότζεκτ. Είχαμε ζητήσει με μεταβατικές διατάξεις, να μας στέλνουν τα πρακτορεία τις εκκαθαρίσεις. Μέχρι στιγμής δεν μας έχουν στείλει κάτι, πράγμα το οποίο δημιουργεί καχυποψία ότι προφανώς οι ιδιοκτήτες των Πρακτορείων κάτι θέλουν να κρύψουν».

Αναφέρατε κατά την παρουσίασή σας στο 4ο Θερινό Σχολείο του ΠΣΑΤ δύο πρόσφατα γεγονότα που συνδέονται με την αξιοποίηση της Ελλάδας και στο χώρο του παγκόσμιου κινηματογράφου.

«Ναι, χθες είχαμε δύο καλές ειδήσεις! Μας ενημέρωσαν πως μία εταιρεία παραγωγής ξεκινά γυρίσματα στη Σαντορίνη για το και την ίδια στιγμή είχαμε μία ενημέρωση ότι η αρχαιολογική υπηρεσία στην Ημαθία δεν επιτρέπει την παραχώρηση υλικού για μια εκδήλωση στο Grand Palais της Γαλλίας. Αυτό τώρα τι δείχνει: ότι από τη μια η διεθνής κοινότητα θέλει να προβάλει τη χώρα, να προβάλει τον πολιτισμό μας, την ιστορία μας και από την άλλη ότι εμείς είμαστε αρνητικοί με κινηματογραφικά τέλη, τα οποία είναι πανάκριβα, και πολλοί αρτηριοσκληρωτικές διαδικασίες από πλευράς των αρχαιολόγων».

Η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ασχολείται δηλαδή και με τον ευρύτερο τομέα του κινηματογράφου;

«Το καλύτερο κινηματογραφικό πλατό του κόσμου είναι η Ελλάδα, αλλά ήταν μέχρι τώρα και η χώρα που δεν είχε να δώσει ένα κίνητρο στους κινηματογραφικούς παραγωγούς. Είναι ένας πανέμορφος τόπος, με εναλλαγή τοπίων, με πάρα πολλές αρχαιότητες και πάρα πολλά μνημεία, μία χώρα με ιδιαίτερα ενδιαφέρον αστικό τοπίο και νομίζω ότι η Ελλάδα είναι πραγματικά ένας ιδανικός τόπος εγκατάστασης κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών. Υπάρχουν πλέον θεσμοθετημένα κίνητρα για την επιδότηση οπτικοακουστικής παραγωγής, δουλεύουμε σκληρά απέναντι στη γραφειοκρατία, ώστε να ξεκλειδώσουμε το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και αρχές του 2018 να είμαστε έτοιμοι στην παγκόσμια τηλεοπτική και κινηματογραφική κοινότητα να πούμε ότι η Ελλάδα είναι μέρος αυτών των χωρών που θεωρούνται film friendly, δηλαδή φιλικές στο χώρο της κινηματογράφησης».

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια αναγνωστών

Διαβάστε ακόμα